jeudi 11 juin 2015

VAKBONDS INFORMATIE 26/05/2015


        Oproepbaar personeel van wacht !
Zoals u reeds kon lezen in één van onze laatste nieuwsbrieven, hebben we opnieuw de directie geïnterpelleerd over de organisatie van de dienst Gastro-Enterologie. En meer bepaald het beleid van hun oproepbaar personeel van wacht. De dienst kreunt nu al (veel te) lang onder een chronisch personeelstekort waardoor het frequent gebeurt dat personeel dat opgebeld werd tijdens hun wachtdienst de dag erna opnieuw moet werken.
Ons Comité steunt ten volle de werknemers van de dienst Gastro-Enterologie en is, in de hiervoor opgerichte werkgroep, in volle discussie om tot een oplossing te komen met de directie.
Ter info, de ACOD nam de volgende positie in :
De ACOD is van mening dat in de plaats van wachtdiensten te organiseren er competent personeel moet aangeworven worden met variabele werkuren en de hieraan gepaarde wettelijke premies en rusttijden.
Indien de directie toch absoluut wachtdiensten wenst te organiseren:
-      dit op vrijwillige basis moet gebeuren
-      de financiële compensatie de volgende moet zijn: betalende wachtdiensten + 400 percent indien het personeel effectief opgebeld wordt.
-       er absoluut rekening moet gehouden worden met de sociale wetgeving en dat de personen die opgeroepen werden minstens de minimum wettelijke voorziene rusttijd krijgt
Aarzel niet om eventuele bijkomende opmerkingen hieromtrent te maken en stuur een mail naar cgspacodbrugmann@gmail.com

*        Bedenkingen bij de herstructurering van de zorgeenheden
De  « herstructurering »,meer bepaalde de fusie van bepaalde eenheden onderling is onlangs begonnen.
Wij zijn in principe niet gekant tegen herstructureringen maar de vooropgestelde doelen en de methodes die hierbij tegenwoordig toegepast worden zijn verontrustend.
De directie heeft 4 mooie pagina’s in het laatste maandblad van “Osiris” ingelast om haar doorgevoerde wijzigingen te verantwoorden en te verbloemen.
Over de bereikbaarheid, de kwaliteit van de zorgverlening en het welbehagen van het personeel werd amper een woord gerept.
Daarentegen hebben we wel recht gehad op een managers jargon die niets meer is als een reeks verantwoordingen bij deze maatregelen; eigenlijk komt het gewoon neer op een besparingsmaatregel.
Voor een zelfde ziekte worden de aantal voorziene hospitalisatiedagen verkort omdat de zorgen veel sneller toegepast moeten worden.
Tegelijkertijd zien we tegenwoordig een stijging van het aantal opgenomen patiënten. Wat de directie er bij vergeet te vermelden is dat deze zogenaamde “natuurlijke evolutie” ten koste van het personeel gaat. We moeten sneller en sneller werken om het werkritme te kunnen volgen aangezien er (bijna geen) niet voldoende personeel aangeworven wordt.
Wat verbergt het concept eigenlijk « optimalisatie van de bezettingsgraad » ? De directie kan niet tegen het feit dat er leegstaande bedden zijn. Haar objectief is om alle eenheden constant maximaal bezet te krijgen. Ze baseert zich hiervoor op gemiddelden uit statistische berekeningen om de “overtollige bedden” af te schaffen.
Aangezien het aantal bedden berekend is op een gemiddelde zal het in de toekomst zeker gebeuren dat het ziekenhuis volzet is. Zullen we binnenkort verplicht zijn de patiënten op de spoeddienst verschillende dagen te laten wachten alvorens er een kamer vrijkomt?
Deze evolutie van zaken brengt als logisch gevolg een vergroting van de werkdruk voor het aanwezige personeel. Volgens de huidige cijfers vertoeft 7 percent van het verplegingspersoneel nu al in een burn-out!
Het aantal patiënten per verpleegkundige is in constante stijging. Wie kan dan nog Dr. Hut geloven wanneer ze beweert dat deze herstructurering van bepaalde eenheden « zonder gevolgen voor de kwaliteit van de toegebrachte zorgen aan de patiënt’??
De onderlinge fusies van eenheden worden ons gebracht als een maatregel om het ziekenhuis beter te organiseren terwijl dit gewoon weer een verdoken manier is om te besparen. In het artikel van Osiris werd dit discreet aangehaald door “dreigingen in termen van financiering van de ziekenhuissector”
Het is ook duidelijk dat onze verslechterende werkomstandigheden ook het gevolg is van de huidige politiek van onze regeringen.
De strijd voor betere werkomstandigheden en een betere dienstverlening in onze sector gebeurt ook door zijn onvrede te uiten met het bezuinigingsbeleid dat momenteel gevoerd wordt in Europa !

*        Het Hittegolf PLAN:
Uittreksels uit het « actieplan bij een hittegolf » van het CPPT : Definitie Hittegolf
Een hittegolf is een belangrijke opwarming van lucht of de diffusie van warme lucht boven een bepaalde regio, gedurende een paar dagen of weken.
De definitie varieert van land tot land. In België wordt de hittegolf als volgt gedefinieerd: Een periode van minimum drie opeenvolgende dagen met een gemiddelde minimale temperatuur hoger dan 18,2°C (gemiddelde over de drie dagen uiteraard) en een maximale gemiddelde temperatuur hoger dan 27°C, waarden gemeten in Ukkel.
Maatregelen genomen door(voor) het personeel: 
Een “hittegolf plan” wordt uitgesproken door de directeur of zijn vertegenwoordiger.
·         voldoende drinken (minimum 1,5 liter water per dag – verfrissende dranken ter beschikking gesteld van iedereen)
·         Deuren, vensters en rolluiken moeten zoveel mogelijk dicht gehouden worden gedurende de periode van de dag waarin blootstelling aan de zon is
·         De shiften van het personeel aanpassen (verkorte werkduur, frequentere pauzes, etc...) zonder de continuïteit van de zorgen in het gedrang te brengen : af te spreken met de HR en de directie van de nursing.
Aarzel niet om uw verantwoordelijke hierover aan te spreken om ervoor te zorgen dat al deze maatregelen uitgevoerd worden bij het activeren van het plan.
Neem indien nodig contact op met ons voor meer informatie

*        Sterilisatie :
Een algemene bijéénkomst zal georganiseerd worden in verband met de reorganisatie van de dienst sterilisatie deze vrijdag 29/05/2015 tussen 12 en 14h in de keuken van de dienst zelf. Iedereen van de ploeg wordt dan ook vriendelijk uitgenodigd
*        Problemen bij het lidmaatschap :
De laatste maanden ondervond onze centrale nogal wat informatica problemen en bijgevolg ook administratieve problemen. Er waren problemen bij de betalingen van het lidmaatschap, nieuwe inschrijvingen, enz…. Indien u één van deze problemen ondervond of indien u gewoon vragen hebt, aarzel dan niet om contact op te nemen met een afgevaardigde op onze Campus. Of via ons centraal emailadres: cgspacodbrugmann@gmail.com 

Het comité van de ACOD Brugmann 

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Avant d'être publié, votre commentaire sera soumis à notre modérateur