Oproepbaar
personeel van wacht !
Zoals u reeds kon
lezen in één van onze laatste nieuwsbrieven, hebben we opnieuw de directie
geïnterpelleerd over de organisatie van de dienst Gastro-Enterologie. En meer
bepaald het beleid van hun oproepbaar personeel van wacht. De dienst kreunt nu
al (veel te) lang onder een chronisch personeelstekort waardoor het frequent
gebeurt dat personeel dat opgebeld werd tijdens hun wachtdienst de dag erna
opnieuw moet werken.
Ons Comité steunt
ten volle de werknemers van de dienst Gastro-Enterologie en is, in de hiervoor
opgerichte werkgroep, in volle discussie om tot een oplossing te komen met de
directie.
Ter info, de ACOD
nam de volgende positie in :
De ACOD is van
mening dat in de plaats van wachtdiensten te organiseren er competent personeel
moet aangeworven worden met variabele werkuren en de hieraan gepaarde wettelijke
premies en rusttijden.
Indien de directie
toch absoluut wachtdiensten wenst te organiseren:
- dit op vrijwillige basis moet gebeuren
- de financiële compensatie de volgende moet zijn: betalende wachtdiensten + 400 percent indien het personeel effectief opgebeld wordt.
- er absoluut rekening moet gehouden worden met de sociale wetgeving en dat de personen die opgeroepen werden minstens de minimum wettelijke voorziene rusttijd krijgt
- dit op vrijwillige basis moet gebeuren
- de financiële compensatie de volgende moet zijn: betalende wachtdiensten + 400 percent indien het personeel effectief opgebeld wordt.
- er absoluut rekening moet gehouden worden met de sociale wetgeving en dat de personen die opgeroepen werden minstens de minimum wettelijke voorziene rusttijd krijgt
Aarzel niet om
eventuele bijkomende opmerkingen hieromtrent te maken en stuur een mail naar cgspacodbrugmann@gmail.com
*
Bedenkingen
bij de herstructurering van de zorgeenheden
De « herstructurering »,meer
bepaalde de fusie van bepaalde eenheden onderling is onlangs begonnen.
Wij zijn in
principe niet gekant tegen herstructureringen maar de vooropgestelde doelen en
de methodes die hierbij tegenwoordig toegepast worden zijn verontrustend.
De directie
heeft 4 mooie pagina’s in het laatste maandblad van “Osiris” ingelast om haar doorgevoerde
wijzigingen te verantwoorden en te verbloemen.
Over de bereikbaarheid, de kwaliteit van de zorgverlening en het welbehagen van het personeel werd amper een woord gerept.
Over de bereikbaarheid, de kwaliteit van de zorgverlening en het welbehagen van het personeel werd amper een woord gerept.
Daarentegen
hebben we wel recht gehad op een managers jargon die niets meer is als een
reeks verantwoordingen bij deze maatregelen; eigenlijk komt het gewoon neer op
een besparingsmaatregel.
Voor een zelfde
ziekte worden de aantal voorziene hospitalisatiedagen verkort omdat de zorgen
veel sneller toegepast moeten worden.
Tegelijkertijd zien we tegenwoordig een stijging van het aantal opgenomen patiënten. Wat de directie er bij vergeet te vermelden is dat deze zogenaamde “natuurlijke evolutie” ten koste van het personeel gaat. We moeten sneller en sneller werken om het werkritme te kunnen volgen aangezien er (bijna geen) niet voldoende personeel aangeworven wordt.
Tegelijkertijd zien we tegenwoordig een stijging van het aantal opgenomen patiënten. Wat de directie er bij vergeet te vermelden is dat deze zogenaamde “natuurlijke evolutie” ten koste van het personeel gaat. We moeten sneller en sneller werken om het werkritme te kunnen volgen aangezien er (bijna geen) niet voldoende personeel aangeworven wordt.
Wat verbergt het
concept eigenlijk « optimalisatie van de bezettingsgraad » ? De
directie kan niet tegen het feit dat er leegstaande bedden zijn. Haar objectief
is om alle eenheden constant maximaal bezet te krijgen. Ze baseert zich
hiervoor op gemiddelden uit statistische berekeningen om de “overtollige
bedden” af te schaffen.
Aangezien het
aantal bedden berekend is op een gemiddelde zal het in de toekomst zeker gebeuren
dat het ziekenhuis volzet is. Zullen we binnenkort verplicht zijn de patiënten
op de spoeddienst verschillende dagen te laten wachten alvorens er een kamer
vrijkomt?
Deze evolutie
van zaken brengt als logisch gevolg een vergroting van de werkdruk voor het
aanwezige personeel. Volgens de huidige cijfers vertoeft 7 percent van het
verplegingspersoneel nu al in een burn-out!
Het aantal
patiënten per verpleegkundige is in constante stijging. Wie kan dan nog Dr. Hut
geloven wanneer ze beweert dat deze herstructurering van bepaalde eenheden
« zonder gevolgen voor de kwaliteit van de toegebrachte zorgen aan de
patiënt’??
De onderlinge fusies van eenheden worden ons gebracht als een maatregel om het ziekenhuis beter te organiseren terwijl dit gewoon weer een verdoken manier is om te besparen. In het artikel van Osiris werd dit discreet aangehaald door “dreigingen in termen van financiering van de ziekenhuissector”
Het is ook
duidelijk dat onze verslechterende werkomstandigheden ook het gevolg is van de
huidige politiek van onze regeringen.
De strijd voor
betere werkomstandigheden en een betere dienstverlening in onze sector gebeurt
ook door zijn onvrede te uiten met het bezuinigingsbeleid dat momenteel gevoerd
wordt in Europa !
*
Het Hittegolf PLAN:
Uittreksels uit
het « actieplan bij een hittegolf » van het CPPT : Definitie
Hittegolf
Een hittegolf is een belangrijke opwarming van
lucht of de diffusie van warme lucht boven een bepaalde regio, gedurende een
paar dagen of weken.
De definitie varieert van land
tot land. In België wordt de hittegolf als volgt gedefinieerd: Een periode van
minimum drie opeenvolgende dagen met een gemiddelde minimale temperatuur hoger dan
18,2°C (gemiddelde over de drie dagen uiteraard) en een maximale gemiddelde
temperatuur hoger dan 27°C, waarden gemeten in Ukkel.
Maatregelen
genomen door(voor) het personeel:
Een “hittegolf plan” wordt
uitgesproken door de directeur of zijn vertegenwoordiger.
·
voldoende drinken (minimum 1,5 liter water per dag
– verfrissende dranken ter beschikking gesteld van iedereen)
·
Deuren, vensters en rolluiken moeten zoveel
mogelijk dicht gehouden worden gedurende de periode van de dag waarin
blootstelling aan de zon is
·
De shiften van het personeel aanpassen (verkorte
werkduur, frequentere pauzes, etc...) zonder de continuïteit van de zorgen in
het gedrang te brengen : af te spreken met de HR en de directie van de
nursing.
Aarzel niet om uw
verantwoordelijke hierover aan te spreken om ervoor te zorgen dat al deze
maatregelen uitgevoerd worden bij het activeren van het plan.
Neem indien nodig contact op
met ons voor meer informatie
*
Sterilisatie :
Een algemene bijéénkomst zal georganiseerd
worden in verband met de reorganisatie van de dienst sterilisatie deze vrijdag
29/05/2015 tussen 12 en 14h in de keuken van de dienst zelf. Iedereen van de
ploeg wordt dan ook vriendelijk uitgenodigd
*
Problemen bij het
lidmaatschap :
De laatste maanden ondervond onze centrale nogal
wat informatica problemen en bijgevolg ook administratieve problemen. Er waren
problemen bij de betalingen van het lidmaatschap, nieuwe inschrijvingen, enz….
Indien u één van deze problemen ondervond of indien u gewoon vragen hebt,
aarzel dan niet om contact op te nemen met een afgevaardigde op onze Campus. Of
via ons centraal emailadres: cgspacodbrugmann@gmail.com
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire
Avant d'être publié, votre commentaire sera soumis à notre modérateur